W dniu 3 grudnia 2014 roku w Centrum Zrównoważonego Rozwoju Społeczności Wrocławia odbyło się wydarzenie naukowo-artystyczne pt. „MACIERZYŃSTWO UNPLUGGED. Pięć historii”, podczas którego zaprezentowany został materiał z pięcioma etiudami filmowymi. Po emisji filmu, moderator wydarzenia i koordynator projektu (M. Pryszmont-Ciesielska), zaprosiła przybyłych gości do wspólnej dyskusji. Podczas jej trwania podjęto m.in. kwestie związane z: odbiorem zaprezentowanych etiud, możliwościami i ograniczeniami podejścia badawczego posługującego się sztuką, łączeniem świata nauki i sztuki oraz dalszymi losami przygotowanego materiału filmowego. W załączniku (zał. nr 1) niniejszego tekstu znajdują się eseje przygotowane przez badaczki biorące udział w projekcie. Autorki badań i etiud filmowych dzielą się w nim swoimi refleksjami na temat podjętych działań artystycznych oraz na temat wydarzenia naukowo-artystycznego pt. „MACIERZYŃSTWO UNPLUGGED. Pięć historii”, podczas którego upubliczniony został materiał filmowy.
[fragment rozdziału autorstwa Joanny Golonki-Legut i Martyny Pryszmont-Ciesielskiej pt. „Badacz w roli artysty w perspektywie doświadczeń z projektu pt. „Macierzyństwo UNPLUGGED. Pięć historii. Możliwości i dylematy etyczne badaczy zaangażowanych”, z publikacji pt. „Macierzyństwo unplugged w badaniach inspirowanych sztuką. W kierunku refleksyjnej praktyki badawczej”, pod red. Martyny Pryszmont-Ciesielskiej (w druku)].
Poniżej plakat wydarzenia
dr Martyna Pryszmont-Ciesielska
Jest mamą Idusi i Astrusi; andragogiem i metodologiem, pracownikiem naukowym Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Inspiruje ją fotografia dokumentalna i filmy Pedro Almodovara. Absolwentka klasy teatralnej w III LO we Wrocławiu. Organizowała teatr studencki w Brzegu. Podejmuje zadania naukowe, dydaktyczne i artystyczne m.in. w ramach przedmiotów: metodologia badań społecznych, formalne i nieformalne obszary edukacji dorosłych, warsztaty poświęcone strategiom badawczym z użyciem fotografii. Członkini Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego. Jej zainteresowania naukowe obejmują m.in.: ukryty program edukacji, nieformalne uczenie się dorosłych oraz metodologię badań nad edukacją ze szczególnym uwzględnieniem podejść jakościowych (badania: auto/biograficzne, posługujące się sztuką i performansem, etnograficzne oraz wizualne). Autorka monografii „Ukryty program edukacji akademickiej” (Wrocław 2010), prac zbiorowych, m.in.: „(Mikro)światy ludzi dorosłych” (Wrocław 2011); „Macierzyństwo w relacjach auto/biograficznych i fotografiach kobiet” (Wrocław 2013); „Macierzyństwo unplugged w perspektywie badań inspirowanych sztuką. W kierunku refleksyjnej praktyki badawczej” (w druku); „Audiowizualność Cyberprzestrzeń Hipertekstualność. Ponowoczesne konteksty edukacji” (red. M. Pryszmont-Ciesielska, L. Jakubowska-Malicka, A. Kobylarek) (Wrocław 2009) oraz artykułów naukowych o tematyce edukacyjnej i metodologicznej.