O autorce
dr Martyna Pryszmont-Ciesielska
Jest mamą Idusi i Astrusi; andragogiem i metodologiem, pracownikiem naukowym Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Inspiruje ją fotografia dokumentalna i filmy Pedro Almodovara. Absolwentka klasy teatralnej w III LO we Wrocławiu. Organizowała teatr studencki w Brzegu. Podejmuje zadania naukowe, dydaktyczne i artystyczne m.in. w ramach przedmiotów: metodologia badań społecznych, formalne i nieformalne obszary edukacji dorosłych, warsztaty poświęcone strategiom badawczym z użyciem fotografii. Członkini Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego. Jej zainteresowania naukowe obejmują m.in.: ukryty program edukacji, nieformalne uczenie się dorosłych oraz metodologię badań nad edukacją ze szczególnym uwzględnieniem podejść jakościowych (badania: auto/biograficzne, posługujące się sztuką i performansem, etnograficzne oraz wizualne). Autorka monografii „Ukryty program edukacji akademickiej” (Wrocław 2010), prac zbiorowych, m.in.: „(Mikro)światy ludzi dorosłych” (Wrocław 2011); „Macierzyństwo w relacjach auto/biograficznych i fotografiach kobiet” (Wrocław 2013); „Macierzyństwo unplugged w perspektywie badań inspirowanych sztuką. W kierunku refleksyjnej praktyki badawczej” (w druku); „Audiowizualność Cyberprzestrzeń Hipertekstualność. Ponowoczesne konteksty edukacji” (red. M. Pryszmont-Ciesielska, L. Jakubowska-Malicka, A. Kobylarek) (Wrocław 2009) oraz artykułów naukowych o tematyce edukacyjnej i metodologicznej.
Publikacje
- Martyna Pryszmont, Eklektyzm metodologiczny, czyli interparadygmatyczne przygody badawcze, „Teraźniejszość Człowiek Edukacja”, nr 1(25), 2004.
- Martyna Pryszmont, Niektóre problemy edukacji aktorskiej studentów PWST we Wrocławiu, „Kultura i Edukacja”, nr 2, 2004.
- Martyna Pryszmont, Biographical drifts in study on learning student of The State Higher School of Theatre (PWST) in Wroclaw, ESREA proceedings, (4 th ESREA European Research Conference: Between ‘Old’ and ‘New’ Worlds of Adult Learning) Wroclaw 2004.
- Martyna Pryszmont (współautorka), Człowiek na edukacyjnej fali – współczesne konteksty edukacji dorosłych, XVII Forum Pedagogów (sprawozdanie z konferencji XVII Forum Pedagogów), „Rocznik Andragogiczny”, 2004.
- Martyna Pryszmont (współautorka), Między etyką a techniką, Międzynarodowa Konferencja Naukowa (sprawozdanie z konferencji), „Edukacja”, nr 4 (92), 2005.
- Martyna Pryszmont, Recenzja: Zbyszko Melosik, Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Wolumin, Poznań 2002, ss. 203, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3 (31), 2005.
- Martyna Pryszmont, Wątki autobiograficzne w badaniach nad edukacją – nowy wymiar podmiotowości badacza, [w:] Człowiek na edukacyjnej fali. Współczesne konteksty edukacji dorosłych, M. Podgórny (red.), Impuls, Kraków 2006.
- Martyna Pryszmont, Podejście etnograficzne w pracy animatora społeczno-kulturalnego, [w:] Tworzyć, zmieniać, aktywizować, E. Zerkiewicz (red.), Impuls, Kraków 2006.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Two metaphors of a meeting with culture – autobiographical researcher’s perspective, „Kultura i Edukacja”, nr 4, 2006.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Uniwersytet technologii, czy Uniwersytet Refleksji? Krytyczny obraz współczesnych edukacji akademickich w Polsce, [w:] Andragogika w ujęciu interdyscyplinarnym, J. Maciejewski, W. Horyń (red.) Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Ukryty program edukacji uniwersyteckiej, [w:] Edukacja uniwersytecka w warunkach zmiany kulturowej, J. Semków, A. Kobylarek (red.), Oficyn Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2008.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Badacz wobec kultury – o „podróżowaniu”, czyli o badaniu świata społecznego, [w:] Kultura i edukacja (konteksty i kontrowersje), W. Jakubowski (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Ukryty program telenoweli, [w:] Estetyka Sztuka Media. Przestrzenie i konteksty pedagogiczne, M. Jabłońska (red.), Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2008.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Perspektywa ukrytego programu w badaniu edukacji uniwersyteckiej – projekt badań, „Rocznik Andragogiczny, Warszawa 2008.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Panoptyzm serwisu społecznościowego „nasza-klasa.pl” – wokół krytycznej etnografii wirtualnej, [w:] Audiowizualność Cyberprzestrzeń Hipertekstualność. Ponowoczesne konteksty edukacji, L. Jakubowska-Malicka, A. Kobylarek, M. Pryszmont-Ciesielska (red.), Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2009.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Luba Jakubowska-Malicka, Aleksander Kobylarek, (red.), Audiowizualność Cyberprzestrzeń Hipertekstualność. Ponowoczesne konteksty edukacji, Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2009.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Student w procesie kształcenia – o ukrytym programie edukacji uniwersyteckiej, [w:] Dorosły w procesie kształcenia, A. Fabiś, B. Cyboran (red.), Wyższa Szkoła Administracji, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, Bielsko-Biała – Zakopane 2009.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Ukryty program fizycznej pozadydaktycznej przestrzeni uniwersytetu, „Przegląd Socjologii Jakościowej, 2009, Tom V, nr 2.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Ponowoczesne konteksty edukacji – audiowizualność, cyberprzestrzeń, hipertekstualność, XXI Forum Pedagogów (sprawozdanie z konferencji), „Rocznik Andragogiczny”, 2009.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Podejście auto/biograficzne w badaniach nad edukacją, „Teraźniejszość Człowiek Edukacja”, nr 2(46), 2009.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Doktorant w roli nauczyciela dorosłych – o ukrytym programie edukacji akademickiej, [w:] Nauczyciel andragog we współczesnym społeczeństwie, W. Horyń, J. Maciejewski (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Ukryty program edukacji akademickiej, ATUT, Wrocław 2010.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Mikroświaty społeczne wyzwaniem dla współczesnej edukacji, XXIII Forum Pedagogów (sprawozdanie z konferencji), „Rocznik Andragogiczny”, 2010.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Critical analysis of online content as exemplified by a message board dedicated to the problems of motherhood, [w:] Methods and Techniques of Cyberspace Research. Theory and Practice, L. Jakubowska (red.), Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy, Legnica 2011.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Starość w obiektywie, [w:] Edukacyjne, kulturowe i społeczne konteksty starości, Malec M. (red.), ATUT, Wrocław 2011.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska (red.), (Mikro)światy ludzi dorosłych, LIBRON, Kraków 2011.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska (red.), Mikroświaty społeczne wyzwaniem dla współczesnej edukacji, LIBRON, Kraków 2011.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Joanna Golonka, Mikroświaty społeczne w Internecie – wybrane strategie badania rzeczywistości wirtualnej, [w:] Pryszmont-Ciesielska M. (red.), Mikroświaty społeczne wyzwaniem dla współczesnej edukacji, LIBRON, Kraków 2011.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Macierzyństwo w perspektywie kobiet podejmujących aktywność naukowo-dydaktyczną – trzy auto/narracje, „Edukacja Dorosłych”, nr 2, 2011.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Joanna Golonka, Świat społeczny w fotografii – propozycja warsztatów poświęconych strategiom badawczym z użyciem fotografii, „Teraźniejszość Człowiek Edukacja”, nr 2, 2012.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, (Nie)uchwytne mikroświaty uczących się dorosłych – ujęcie teoretyczno-metodologiczne, [w:] Kultura jako przestrzeń edukacyjna – współczesne obszary uczenia się dorosłych, Jakubowski W. (red.), Impuls, Kraków, 2012.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Dydaktyczny i metodologiczny potencjał fotografii w krytycznej edukacji akademickiej, [w:] Władza, sens, działanie. Studia wokół związków ideologii i edukacji, Rudnicki P., Starnawski M., Nowak-Dziemianowicz M. (red.), WN DSW, Wrocław 2012.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Oblicza macierzyństwa ukazane w projekcie fotograficznym pt.: „Matki” grupy Zorka Project – perspektywa metodologii wizualnej, „Teraźniejszość Człowiek Edukacja”, nr 2, 2013.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska (red.), Macierzyństwo w relacjach auto/biograficznych i fotografiach kobiet, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2013.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, „Matki zaangażowane” – emocjonalny wymiar macierzyństwa w perspektywie podejścia auto/biograficznego, [w:] Macierzyństwo w relacjach auto/biograficznych i fotografiach kobiet, M. Pryszmont-Ciesielska (red.), Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2013.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Oblicza kobiet-matek ukazane w wystawie pt. „Mikroświaty macierzyństwa”, [w:] Macierzyństwo w relacjach auto/biograficznych i fotografiach kobiet, M. Pryszmont-Ciesielska (red.), Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2013.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Mikroświaty macierzyństwa, „Rocznik Andragogiczny”, 2013.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, „Świat społeczny w kalejdoskopie”, czyli o usytuowaniu badacza w badaniach jakościowych, „Teraźniejszość Człowiek Edukacja” 2, 2014.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Refleksyjna etnografia edukacyjna – metodologia badania szkół mniejszości wyznaniowych, [w:] Inne szkoły? Kultura organizacyjna placówek prowadzonych przez mniejszości wyznaniowe Wrocławia, Kamińska K., Kucharska A. (red.), Wrocław 2014 (http://edukacjakrytyczna.pl)
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Doktorat Joanny Golonki-Legut, „Rocznik Andragogiczny” 2014.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, Kolokwium Habilitacyjne Edyty Zierkiewicz Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego, „Studia Poradoznawcze” 3, 2014.
- Martyna Pryszmont-Ciesielska, „Między performance a działaniem” – o pewnym wariancie badań posługujących się sztuką, „Teraźniejszość Człowiek Edukacja”, nr 2(18), 2015.