NARZĘDZIE BADAWCZE W PROJEKCIE PT. „MIKROŚWIATY MACIERZYŃSTWA – TRAJEKTORIE EDUKACYJNE I ZAWODOWE KOBIET-MATEK”. Autorka: Martyna Pryszmont-Ciesielska, Zakład Edukacji Dorosłych i Studiów Kulturowych, Instytut Pedagogiki UWr.; e-mail: mpc@pedagogika.uni.wroc.pl Cel projektu: przygotowanie strony internetowej, na której zaprezentowane zostaną różne mikroświaty kobiet-matek.
Ważną techniką gromadzenia danych była prezentacja autobiograficzna, ponieważ badane kobiety zostały poproszone o pisemne przedstawienie swojej historii, ze szczególnym uwzględnieniem trajektorii edukacyjnej i zawodowej, zgodnie z przygotowanym do tego celu narzędziem badawczym (dostępne w zakładce: „Narzędzie badawcze”). Narzędzie to zostało skonstruowane w taki sposób, aby nie narzucać badanym toku autonarracji, lecz jedynie wskazywać ważne (z punktu widzenia podjętego tematu) obszary zainteresowań. Ponad to, narzędzie to umożliwiło badanym dowolny wybór formy relacji autobiograficznej (tab.1 w narzędziu badawczym).
Istotną rolę w prowadzonych badaniach odegrały także strategie badawcze z użyciem materiałów wizualnych, ponieważ badane kobiety-matki oraz badaczka, prezentując swoje autobiografie, odwoływały się do różnych tego typu dokumentów, np. fotografii, obrazów, rysunków.
Do pobrania: Narzędzie badawcze
Martyna Pryszmont-Ciesielskadr Martyna Pryszmont-Ciesielska jest mamą Idusi, andragogożką i metodolożką, pracownikiem naukowym Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Inspiruje ją fotografia dokumentalna i filmy Pedro Almodovara. Absolwentka klasy teatralnej w III LO we Wrocławiu. Organizowała teatr studencki w Brzegu. Podejmuje twórcze zadania naukowe i dydaktyczne, m.in. w ramach przedmiotu metodologia badań społecznych i warsztatów poświęconych strategiom badawczym z użyciem fotografii. Członkini Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego. Jej zainteresowania naukowe obejmują m.in.: ukryty program edukacji, uczenie się dorosłych oraz metodologię badań nad edukacją ze szczególnym uwzględnieniem podejść jakościowych (badania auto/biograficzne, badania etnograficzne, metod badań wizualnych). Autorka monografii Ukryty program edukacji akademickiej (Wrocław 2010), prac zbiorowych: (Mikro)światy ludzi dorosłych, red. M. Pryszmont-Ciesielska, Wrocław 2011; Macierzyństwo w relacjach auto/biograficznych i fotografiach kobiet, red. M. Pryszmont-Ciesielska, Wrocław 2013 (w druku); Audiowizualność Cyberprzestrzeń Hipertekstualność. Ponowoczesne konteksty edukacji, red. M. Pryszmont-Ciesielska, L. Jakubowska-Malicka, A. Kobylarek, Wrocław 2009; oraz wielu artykułów naukowych o tematyce edukacyjnej i metodologicznej (w szczególności w zakresie: ukrytego programu edukacji, koncepcji społecznych mikroświatów, zagadnień związanych z wirtualną rzeczywistością i edukacją oraz podejścia auto/biograficznego w badaniach nad edukacją).